יום חמישי, 30 באוקטובר 2014

לך לך: בין אברהם לנח- שני מודלים של צדיק

פתיחה: מדוע אצל נח החן נמצא מראש ואצל אברהם הוא בספק ורק אחרי שמל את עצמו?

וְנֹחַ מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְ-ה-וָ-ה(בראשית ו,ח)
וַיֹּאמַר אֲ-דֹנָי אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ (בראשית יח,ג)וַאֲמָר יְ-יָ אִם כְּעַן אַשְׁכָּחִית רַחֲמִין קֳדָמָךְ  לָא כְעַן תְּעִבַּר מֵעַל עַבְדָּךְ:(אונקלוס,שם)


1.מעורבות  עם הסביבה:
נח: מנותק ומבודל מסביבתו
אֶת הָאֱ-לֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ- שהיה נח מתיירא מבני דורו שמא ילמד ממעשיהם והיה מתבודד מהם ומחפש סעד בה' במקומות כאילו היה השם עמו, ואילו אברהם שהיה חזק באמונתו לא חשש להתחבר אל אנשי דורו והיה מוכיחן ומכניסן באמונתו. (רא"ם,בראשית,ו,ט)

אברהם: מעורב היטב עם הבריות
וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע:
אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא תִשָּׂא לַמָּקוֹם לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ: חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט:
וַיַּעַן אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל אֲדֹנָי וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר:
אוּלַי יַחְסְרוּן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם חֲמִשָּׁה הֲתַשְׁחִית בַּחֲמִשָּׁה אֶת כָּל הָעִיר וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית אִם אֶמְצָא שָׁם אַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה: וַיֹּסֶף עוֹד לְדַבֵּר אֵלָיו
וַיֹּאמַר אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם אַרְבָּעִים וַיֹּאמֶר לֹא אֶעֱשֶׂה בַּעֲבוּר הָאַרְבָּעִים:
וַיֹּאמֶר אַל נָא יִחַר לַאדֹנָי וַאֲדַבֵּרָה אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם שְׁלֹשִׁים וַ...:
וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל אֲדֹנָי אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֶשְׂרִים ...:
וַיֹּאמֶר אַל נָא יִחַר לַאדֹנָי וַאֲדַבְּרָה אַךְ הַפַּעַם אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה:


2.שינוי השם- שינוי המהות:

נח: נותר עם שמו ותוארו הוסב מאיש צדיק תמים לאיש האדמה:

...דיש שתי דרכים בעבודת השם יתברך. דרך אחת מי שמייחד עצמו לעבודתו יתברך ומתבודדויש מי שעוסק בצרכי ציבור ומבטל עצמו בשביל הכלל. לכאורה זה שמתבודד יעלה מעלה מעלה, וזה העוסק בצרכי ציבור ירד ממדרגתו (נמצא בדרגה נמוכה יותר ממנו). ובכל זאת מצינו שנח התבודד ולא הוכיח את בני דורו, לכן אמרו עליו, שאף הוא היה ראוי לכליה, ורק מתבודד לעצמו היה, בכל זאת אחר שנקרא "איש צדיק" ,אחר המבול ירד ממדרגתו ונקרא "איש האדמה"...  (משך חכמה,בראשית,ט)

אברהם:- הוסב שמו לאב המון גויים:
וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ (בראשית יז,ח)

3.שם האדם  האירוניה שבשם :
נח-ללא נוחות, ללא נחמה,ללא מנוחה
וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ נֹחַ לֵאמֹר זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אֵרְרָהּ יְ-ה-וָ-ה (בראשית,ו,ז)

אברהם-אבהות מאוחרת בתום דרך חתחתים
כי אב המון גוים. לשון נוטריקון של שמו. ורי''ש שהיתה בו בתחלה, שלא היה אב אלא לארם שהוא מקומו ועכשיו אב לכל העולם, (רש"י,בראשית,יז,ה)

3.היחס לילדיו:

נח:הצאצאים מוזכרים מיד-
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ: וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלֹשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת:

אברהםהעקרות מוזכרת מיד
וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת הָרָן ... וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם נָשִׁים שֵׁם אֵשֶׁת אַבְרָם שָׂרָי וְשֵׁם אֵשֶׁת נָחוֹר מִלְכָּה בַּת הָרָן אֲבִי מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה: וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד....
וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן:

4.תנועה מול עמידה בֵמקום:

אברהם- נמצא תמיד בתנועה, לא עומד במקום:
...לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ (בֵראשית י,א)
וַיִּסַּע אַבְרָם הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה:  וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ: (בֵראשית יבֵ,ט-י)
קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה (בֵראשית יג,יז)
וישב בגרר
נח: לא נמצא בתנועה וגם כשכן אז רק בתיבה

"לך לך" היא התנועה המיוחדת של היהודי, ואילו המנוחה, היא מצבם של בני נח, הגויים. "לך לך" היא תנועה בלתי פוסקת של הנשמה, כתנועתם הבלתי פוסקת של חיות הקודש- "והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק"(יחזקאל א, יד) הנשמות, כמו המלאכים, נמצאות במצב ביניים בין העולמות לאלוקות. המלאכים פועלים בשליחות אלוקית אל העולמות, והנשמות, נמצאות בעולם ועיקר תנועתן כלפי האלוקות. זהו מקומו של היהודי, שנשמתו מיטלטלת בין עליונים לתחתונים.(ע"פ הרב יהושע שפירא)

5.אברהם מביא ברכה תחת קללה- מתקן את דברי נח:

נח:המילה הראשונה היוצאת מפיו של  בתורה: ארור
וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו:(שם,ט,כה)

אברהם- מקור הברכה:
וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה (בראשית יב,ב)

והיה ברכה. הברכות נתונות בידך, עד עכשיו היו בידי, ברכתי לאדם ונח, ומעכשיו אתה תברך את אשר תחפוץ(רש"י,שם)

על אליעזר שהיה מזרעו של חם וכנען נאמר:

וַיֹּאמֶר בּוֹא בְּרוּךְ יְ-ה-וָ-ה לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים (שם,כד,לא)

וַיֹּאמֶר בּוֹא בְּרוּךְ ה'...אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בֶּן רַבִּי דוֹסָא כְּנַעַן הוּא אֱלִיעֶזֶר, וְעַל יְדֵי שֶׁשֵּׁרַת אוֹתוֹ צַדִּיק בֶּאֱמוּנָה יָצָא מִכְּלַל אָרוּר לִכְלַל בָּרוּךְ.(בראשית  רבא,ס,ז)   (ע"פ הרעיון בספר חקרי לב,הרבֶּ אהרון לייבֶּ היימן)

6.היחס ליין :
אברהםמרחיק עצמו מלוט ויינו:
הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה (שם,יג,ט)

נח: נכשל בהיותו שיכור:
וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה:(שם,ט,כג)


7.כריתת ברית:
אצל נח:-קשת- כשיש התנגשות בין יסודות מנוגדים- גשם ושמש:
וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן(שם,ט,יד)

אצל אברהם- ברית מילה-באה לבטא חיבור בין גשמי לרוחני:
וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם:(שם,יז,יא)
  

סיום: אברהם הוא הצדיק המשתלם ונח הוא הצדיק השלם:

אברהם מגיע לתמימות תוך כדי תנועה ומעשים ואינה קיימת אצלו מלכתחילה:
...הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים(בראשית יז,א)לכן גם החן מגיע מאוחר והוא לא נולד נימול

נח:מוגדר מראש כאיש "צדיק תמים" אשר מוצא חן בעיני ה' כבר בתחילת הדרך והדבר מתבטא בכך שנולד מהול:
אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו-תמים היה,שנולד מהול.עשרה בני אדם נולדו מהולים (תנחומא,נח,ו)

שורה תחתונה:
ואחרי כל זה דווקא נח הצדיק שמתחיל כשלם מידרדר אחרי המבול להיות איש האדמה שבנו מסרסו ללמדך שהדרך הנכונה היא זו של אברהם- שלמות והשתלמות ולא עמידה במקום ברמת הצדקות שעלולה להוביל לנפילה יותר גדולה מנקודת המוצא.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה